Svårt...

...med matten nu :( Ekvationer tar död på de få hjärnceller jag tror att jag fortfarande har kvar... Har suttit med inlämningsuppgiften tills nu som ska lämnas in imorn. Har gjort alla tal utom ett, som jag inte kommer fram till något på, så jag får kolla igenom det imorn under dagen eller eventuellt lämna in den som den är... 
Kanske någon annars som kan lösa detta?

Två positiva tals produkt är 1095. Skillnaden mellan talen är 58. 
Vi antar att det ena talet är x. 
a) Hur kan vi skriva det andra talet?
b) Vilken ekvation kan vi ställa upp?
c) Lös ekvationen och ange de två talen.

Jag har kommit såhär långt:
x(x-58)=1095
x^2-58=1095

Sen kommer jag ingen vart :(


Nåja... Snart är i alla fall denna vecka slut och som avslut på denna arbetsvecka blir det lite ljusparty med lite vin hemma hos Maria och kanske vidare nånstans med Lucia därefter :) Ska bli kul! 

Jag längtar tills nästa vecka då jag och stora älsklingen ska åka till Jönköping och bo på hotell en hel helg och bara mysa... Men bubbelvin och exotisk frukt på rummet och lite relax med bubbelpool och bastu... Hur skönt som helst! Melanie ska vara hos sin mormor, en hel helg! Det blir första gången vi är ifrån henne mer än en dag :( Men det kommer gå skitbra. Tror nog att det är värre för mig än vad det är för Melanie...

Neh, nu ska jag fortsätta kluriklura lite på det där problemtalet!

Hejda!

 


Kommentarer
Postat av: Laila

ekvationer är superlätt. om det står x^2-58=1095 så är nästa steg att få bort 58.

x^2-58+58=1095+58

x^2=1153

Sedan tar du roten ur 1153 så blir det x.



Måste ju typ vara ngt sånt :)

2010-10-26 @ 22:16:17
URL: http://lailaaziz.blogg.se.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
 
RSS 2.0